FAQ - najczęściej zadawane pytania

Na czym polegają usługi serwisu ePsychoterapia.pl?

Klient rozmawia z wybranym przez siebie specjalistą z naszej poradni. Rozmowa odbywa się na tzw. czacie, do którego w wykupionym przez klienta terminie, dostęp mają tylko klient i wskazany przez niego specjalista. Jest to wirtualny gabinet, do którego nikt inny nie ma dostępu. Klient omawia swoje trudności, zadaje pytania. Specjalista wspiera klienta, zadaje pomocnicze pytania, informuje i edukuje klienta.

Zawsze istnieje możliwość umówienia się na konsultacje osobiste z terapeutą w gabinecie.

Jak wygląda konsultacja (sesja)?

Konsultacja (sesja) jest rozmową trwającą 60 minut. Klient i terapeuta korzystają z komunikatora tekstowego należącego do naszej platformy informatycznej. Nie musisz zatem instalować żadnych dodatkowych programów - wystarczy zwykła przeglądarka internetowa, np. Internet Explorer lub Firefox.

Piszą oni do siebie wiadomości w tzw. okienku czatowym. Dzieje się to w czasie rzeczywistym, czyli tekst pojawia się na ekranie natychmiast (czasem z kilku- lub kilkunastosekundowym opóźnieniem, w zależności od rodzaju łącza klienta). Sesja jest zatem rozmową, jednak z tą różnicą, że komunikacja odbywa się nie za pośrednictwem słowa mówionego, a pisanego.

Kim są terapeuci?

Specjaliści w naszej poradni legitymują się ukończeniem odpowiednich studiów wyższych oraz szkoleń w znanych kierunkach terapeutycznych (psychologia procesu, podejście systemowe, psychoterapia krótkoterminowa, studium terapii uzależnień). Są to doświadczeni i odpowiednio wyszkoleni terapeuci, prowadzący stale praktykę w swoich tradycyjnych gabinetach. Wybierając terapeutę dla siebie możesz przeczytać podstawowe informacje o jego kwalifikacjach.

Kto może korzystać z e-terapii?

W zasadzie każdy, kto tylko uzna, że ma ochotę z takiej pomocy skorzystać.

Pomoc psychologiczna udzielana przez internet ma swoje specyficzne cechy, opisane są w zaletach i wadach i na stronie "więcej o e-terapii" oraz w poniższych odpowiedziach na często zadawane pytania (FAQ).

Kto NIE POWINIEN korzystać z e-terapii?

Jeśli właśnie

  • doświadczasz silnego kryzysu emocjonalnego,
  • gwałtownego pogorszenia stanu zdrowia fizycznego,
  • myślisz o samobójstwie lub skrzywdzeniu siebie w inny sposób,

ta forma pomocy nie jest dla Ciebie. Natychmiast zadzwoń na pogotowie albo po jakąkolwiek bliską osobę.


W przypadku długotrwałych zaburzeń psychicznych konieczna jest osobista konsultacja w gabinecie. Na osobiste konsultacje można umówić się korzystając z danych kontaktowych podanych w profilu każdego z naszych specjalistów. W trakcie takiej konsultacji klient i terapeuta mogą zgodnie dość do wniosku, że sesje internetowe będą pomocne jako część terapii. Wtedy nie ma przeszkód, aby klient korzystał ze wszystkich opcji serwisu ePsychoterapia.pl.
 

Dla kogo taka forma spotkań może być szczególnie pomocna?

  • Jeśli masz trudność z dotarciem do specjalisty osobiście (opiekujesz się kimś w domu, masz trudność z poruszaniem się albo z jakiegokolwiek innego powodu wyjście z domu na dłużej jest dla ciebie trudnością)
  • Jeśli mieszkasz w rejonie, gdzie dostęp do wykwalifikowanych specjalistów z dziedziny opieki psychologicznej jest utrudniony.
  • Jeśli chcesz zachować korzystanie z pomocy psychologicznej w tajemnicy przed osobami Twojego bezpośredniego otoczenia
  • Jeśli jesteś zbyt zajęty, aby dojeżdżać na spotkania osobiście
  • Jeśli rozkład zajęć uniemożliwia ci ustalenie stałej godziny spotkań z terapeutą
  • Jeśli niedosłyszysz lub jesteś osobą głuchą i pisanie jest dla Ciebie najlepszą metodą komunikacji
  • Jeśli kontakt wizualny z terapeutą nie jest dla Ciebie istotny
  • Jeśli trudno Ci „otworzyć się” przed inną osobą, ale uważasz, że będzie to możliwe w wersji pisanej, w osobistym, ale wirtualnym kontakcie z uważnym terapeutą
  • Jeśli zależy Ci na pełnej poufności dotyczącej wizyt u specjalistów z dziedziny zdrowia psychicznego
  • Jeśli Ty i Twój partner chcecie pracować nad waszą relacja, ale znajdujecie się obecnie w innych miastach lub krajach.
     

Czy mogę korzystać z porad razem z moim partnerem/partnerką?

Tak. Serwis ePsychoterapia.pl umożliwia udzielanie porad parom. W konsultacji uczestniczą wtedy 3 osoby: zainteresowana para oraz osoba udzielająca porad.

Wiele par czasowo rozjeżdża się do różnych miast czy krajów – uczyć się, pracować, doskonalić swoje umiejętności i zdobyte doświadczenia. Różnorodne wrażenia, przeżycia i specyficzne problemy emigracyjne mogą w różny sposób wpływać na związek dwóch osób. ePsychoterapia.pl oferuje unikalną możliwość pracy online nad relacją dwojga ludzi przy wsparciu psychoterapeuty. Nie musicie siedzieć na jednej, twardej kozetce, aby pracować nad związkiem.
Dla naszej pracy fizyczna odległość nie ma znaczenia.
Przy umawianiu się na konsultacje proszę wziąć pod uwagę strefy czasowe – w grafiku bierzemy pod uwagę czas środkowoeuropejski.
 

Czy mogę korzystać z porad, jeżeli nie ukończyłem/am 18 lat?

Tak. W takiej sytuacji warunkiem niezbędnym do korzystania naszych konsultacji jest zaznaczenie odpowiedniej opcji podczas rejestracji i pobranie formularza, który powinien zostać wypełniony przez Twojego rodzica lub opiekuna i odesłany na nasz adres. Gdy otrzymamy prawidłowo wypełniony i podpisany formularz, Twoje konto stanie się w pełni aktywne.

 

Jaka jest długość trwania terapii?

To zależy od rodzaju problemu, z jakim zgłasza się klient. Czasem wystarcza jedna sesja, aby rozpoznać możliwe rozwiązania i wyjaśnić wątpliwości, czasem warto poświęcić na to więcej czasu. Jeśli nasz specjalista uzna, że problem przekracza możliwości udzielenia pomocy internetowej, natychmiast o tym klienta poinformuje i pokieruje go w miejsce, gdzie taką pomoc otrzyma.

Jakie są efekty e-terapii?

Przeprowadzone dotychczas ankiety i wywiady z klientami (np. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie) wykazały, że e-terapia jest skuteczna w przypadku bardzo wielu trudności. Nie można porównywać jej w całości do tradycyjnej terapii w gabinecie (f2f - face-to –face, czyli twarzą w twarz), ale proporcja osób zadowolonych z efektów w obu przypadkach jest podobna.

Jak wybrać specjalistę dla siebie?

Najlepiej po prostu zastanowić się, z kim najbardziej ma się ochotę rozmawiać. Czasem lepiej przeanalizować, co jest specjalnością danego terapeuty, a czasem lepiej decydować „na pierwszy rzut oka”.
Jeśli stwierdzimy, że lepszym rozwiązaniem będzie rozmowa z innym specjalistą pracującym w naszej poradni niż z wybranym przez klienta, konsultujący terapeuta natychmiast udzieli takiej informacji i poda odpowiednie wskazówki jak to zrobić.
 

Czy warto rozmawiać ze specjalistą?

Wiele osób uważa, że w trudnej sytuacji „po prostu potrzebują rady” albo „chcą sobie z kimś pogadać”. Po co więc płacić profesjonaliście za sesję?
Psychoterapia to więcej niż wysłuchanie klienta oraz podanie mu chusteczek do otarcia łez  Proces terapeutyczny to wspólna praca obu osób. To rozpoznanie sytuacji klienta, poszukanie możliwych rozwiązań, przeanalizowanie jego potrzeb. To wzmocnienie go w taki sposób, aby był w stanie podejmować decyzje w swoim życiu i unieść ich konsekwencje.
 

Czy warto uzupełniać e-terapię osobistymi spotkaniami z terapeutą?

Tak, ale nie jest to konieczne. Jeśli klient chce:

  • dowiedzieć się czegoś o swoich trudnościach, np. o tym, jak znaleźć pomoc w swoim regionie albo do jakich specjalistów zgłosić się na konsultacje,
  • porozmawiać z życzliwą osobą,
  • uzyskać wsparcie,

wtedy sesje w gabinecie nie są konieczne.


Natomiast jeżeli klient chce podjąć dłuższa terapię, zalecamy spotkanie się ze specjalistą osobiście, a sesje internetowe można potraktować jako uzupełnienie terapii.

Dane kontaktowe terapeutów umożliwiające umówienie sią na osobiste spotkanie znajdują się w profilach naszych specjalistów.
 

Jak spotkać się osobiście z terapeutą?

Każdy z przyjmujących w naszej poradni specjalistów ma możliwość przyjęcia klienta osobiście. Prowadzimy tradycyjne gabinety i jeśli zajdzie taka potrzeba, wystarczy skontaktować się z danym specjalistą za pośrednictwem naszego serwisu lub bezpośrednio.

Czy aby skorzystać z serwisu ePsychoterapia.pl muszę sprawnie posługiwać się komputerem?

Wystarczą podstawowe umiejętności obsługi komputera, aby wykorzystać możliwości internetowych konsultacji. Dla osób, które dobrze komunikują się przez Internet, są zaznajomione z obsługą czata i stron WWW, konsultacja taka będzie łatwiejsza, ale nawet wolne pisanie na klawiaturze nie dyskwalifikuje nikogo w e-terapii.

Co trzeba mieć i umieć, aby sesja online przebiegła bez zakłóceń?

Co trzeba mieć:

  • Osobisty komputer. Jeśli dzieli się go z innymi użytkownikami, należy założyć sobie osobne konto, na hasło.
  • Skrzynkę poczty elektronicznej (e-mail)
  • Przeglądarkę stron WWW np. Firefox, Internet Explorer, Opera czy Google Chrome.
  • Chęci i motywację oraz wiarę w to, że pomoc przez Internet działa!

 

Co warto mieć:

  • Spokój w trakcie sesji – zapewnić sobie warunki do tego, aby skupić się na sobie (wyłączyć telefony, inne programy komputerowe i komunikatory)
  • Możliwość płatności online – nie opuszczając fotela płacisz za sesję.
  • Stabilne łącze internetowe.

 

Co warto umieć:

  • Dość dobrze pisać na klawiaturze. Inaczej sesja zejdzie ci na mozolnym klepaniu, co nie wyklucza skuteczności pomocy, ale znacznie ją wydłuża.

 

Czego należy unikać:

  • Korzystania w ruchu (np. w pociągu) z łączności internetowej przy pomocy sieci komórkowej np. Blueconnect. Powoduje to przerywanie sesji przy "stracie zasięgu".
  • Korzystania z komputerów bez odpowiednich zabezpieczeń antywirusowych. Niektóre rodzaje złośliwego oprogramowania wpływają ujemnie na szybkość komunikacji, a czasem mogą ją nawet uniemożliwiać.


 

Co to jest komunikacja niewerbalna?

Komunikacja niewerbalna to, w skrócie, gesty, miny, ton głosu, postawa ciała. Innymi słowy, język ciała. Używając czata do rozmowy nie widzimy się nawzajem, więc nie wiemy, co „mówi ciałem” druga osoba – to powoduje, że niektóre zdania warto doprecyzować, bo mogą przekazywać coś innego, niż chcieliśmy przekazać. Na przykład: gdy Stefan mówi „jestem bardzo spokojny”, ale jednocześnie kopie krzesło i pstryka długopisem, to wnioskujemy, że raczej jest zdenerwowany lub rozgniewany. Poprzez czat internetowy tego nie widać i dlatego warto komunikować swój stan i samopoczucie opisowo, np. „denerwuję się, siedzę zwinięty w kłębek na krześle”. Rolą terapeuty jest dopytanie o takie szczegóły, ale rolą klienta jest skupienie się na samoobserwacji i odpowiadanie na takie, czasem nawet wydawałoby się głupie, pytania.

Jak skutecznie wyrażać swoje myśli i emocje poprzez czat?

Przede wszystkim: warto swoje opisy dokładnie wyjaśniać, jeśli czujemy, że nasz rozmówca nas nie zrozumiał. Łatwo jest się zirytować, gdy piszemy coś, wkładamy spory wysiłek, aby przekazać dokładnie co myślimy i czujemy, a druga strona odczytuje to zupełnie inaczej, niż zamierzyliśmy. Tu brakuje komunikacji niewerbalnej, która znacznie ułatwia takie zrozumienie.
Jak to rozwiązać?

Można ponadto używać tzw. emotikonek, aby przekazać swoje samopoczucie mniej opisowo. Innym dobrym sposobem jest stosowanie nawiasów do wstawiania swojego opisu emocji, np. „dziś siedzę cały dzień w domu (znudzony)”

Kto ponosi odpowiedzialność za przebieg i treść oraz efekty konsultacji?

Wybrana przez ciebie Osoba Konsultująca oraz Ty jesteście jedynymi osobami odpowiedzialnymi za to, co do siebie mówicie, piszecie i jakimi informacjami lub danymi się wymieniacie. Serwis ePsychoterapia.pl nie ponosi odpowiedzialności za przebieg i treść konsultacji.


Osoby Konsultujące to współpracownicy serwisu i każdy z nich osobiście odpowiada za treści przekazywane Użytkownikowi.
Serwis ePsychoterapia.pl dokłada natomiast wszelkich starań, aby Osoby Konsultujące były wykwalifikowanymi specjalistami, korzystającymi z koleżeńskiej superwizji (zapewnionej wszystkim współpracownikom serwisu).
Może zdarzyć się, że Użytkownik po Konsultacji nie będzie zadowolony z uzyskanych efektów. W takich sytuacjach prosimy o rozważne przyjrzenie się temu, jakie były pierwotne oczekiwania Użytkownika przed Konsultacją.

Jeśli oczekujesz:

  1. natychmiastowego rozwiązania problemu
  2. porady i instrukcji – czyli tego, że ktoś powie ci, co zrobić aby problem zniknął
  3. „czytania w myślach” – czyli że Osoba Konsultująca zgadnie, o co Ci chodzi bez większego wysiłku z Twojej strony,

to lepiej zastanów się przed rezerwacją terminu. Nie oferujemy natychmiastowych rozwiązań, lecz okazję do rzetelnego popracowania nad sobą przy udziale specjalisty.


Dlatego właśnie reklamacje dotyczące efektów Konsultacji mogą być rozpatrywane jedynie w wyjątkowych, należycie uzasadnionych przypadkach.
 

Jakie dane osobowe podaję i dlaczego?

Logując się podajesz swój nick – czyli imię lub pseudonim, którym chcesz, by się do Ciebie zwracano.

Aby skorzystać z porady, jesteś proszony o podanie takich danych, jak przy wizycie w prywatnym gabinecie psychologicznym.

Zachowanie pełnej anonimowości może okazać się trudne lub niemożliwe, ale specjaliści serwisu gwarantują poufność wszelkich przekazywanych im informacji zgodnie z obowiązującymi ich kodeksami zawodowymi.
 

Czy moje dane są bezpieczne?

Jesteśmy profesjonalistami i stosujemy się do kodeksów etycznych, obowiązujących psychoterapeutę , psychologa i lekarza. Oznacza to, że informacje, jakie powierza nam klient, pozostają pomiędzy nim a terapeutą, z którym rozmawiał. Obowiązuje nas tajemnica zawodowa (jak lekarza, księdza, prawnika oraz inne zawody zaufania publicznego).


Z tajemnicy zawodowej zwolnić nas może jedynie postanowienie sądu lub pisemne wezwanie organów ścigania. Jednakże nawet wtedy niektóre dane nie są istotne i nie mamy obowiązku ujawniania ich.


Gdy klient rozmawia z terapeutą na czacie, tylko oni dwoje mają dostęp do tego pokoju. Program działa w taki sposób, że po wyjściu z pokoju czatowego treść rozmowy znika i nikt inny nie może jej już zobaczyć. Zapisy rozmów są przechowywane przez serwis w bezpiecznym miejscu z pełnym zachowaniem zasad poufności.
Jeśli osobiście chcesz przechowywać zapisy swoich sesji, przeczytaj o tym, jak robić to bezpiecznie (więcej informacji na ten temat).
 

Czy mogę zapisać przebieg swojej konsultacji?

Tak. Istnieje możliwość zapisu przebiegu konsultacji wyłącznie dla swoich prywatnych potrzeb (por. punkt 17 Regulaminu serwisu ePsychoterapia.pl).

Decydując się na zapis treści konsultacji bierzesz na siebie odpowiedzialność na bezpieczeństwo przechowywanych w ten sposób danych i musisz być świadomy/a ryzyka z tym związanego. (więcej na ten temat)

Jak bezpiecznie przechowywać zapisy swoich sesji?

Dlaczego w ogóle warto zachować taki zapis?
Jednym z plusów e-terapii czy innego typu rozmów (w szczególności dokonywanych przy pomocy komunikatora tekstowego) przez Internet jest fakt, że można całość takiej rozmowy zachować i wrócić do jej treści w dowolnym momencie. Nie ma takiej możliwości w tradycyjnym gabinecie terapeutycznym.
Powrót do treści sesji może być pomocny w wielu sytuacjach. Gdy ludzie rozmawiają, wiele istotnych informacji umyka ich uwadze a powrót do zapisu pomaga te zagubione treści odzyskać. Stwarza także możliwość szczegółowego wyjaśnienia pewnych spraw, które często pomijamy.
Nie nakłaniamy każdego do dokładnego analizowania treści rozmowy, ale w niektórych sytuacjach może okazać się to bardzo pomocne.

 

Jak zapisać treść rozmowy?

  • Kopiując i wklejając kawałki rozmowy w plik tekstowy lub
  • Drukując treść ekranu (przycisk prtsc czyli „print screen”) – używając tej opcji trzeba pamiętać, że jest to program drukujący tylko to, co widać na ekranie w danym momencie, więc trzeba przesuwać treść rozmowy i drukować za każdym razem. W wyniku takiej operacji powstaje plik graficzny z zapisem tego, co był w danym momencie widoczne na ekranie.

 

A teraz najważniejsze:

Jak przechowywać taką treść?
Decydując się na zapis swojej rozmowy należy mieć świadomość, że bardzo zwiększa się w ten sposób możliwość, że zapis wpadnie w niepowołane ręce. Około 90 % problemów z poufnością nie jest spowodowane hakerskimi włamaniami, ale zaniedbaniem osób przechowujących swoje dane.
Serwis nie odpowiada za przecieki danych związane z zapisaniem ich przez klienta! Jeśli klient decyduje się na taki zapis, robi to na własne ryzyko i odpowiedzialność.
Zapis cyfrowy np. w pliku tekstowym (np. MS Word) należy chronić następująco:

  1. Zapisać na dysku prywatnego komputera lub na zewnętrznym nośniku pamięci (np. pendrive, dysk zewnętrzny, płyta CD-R itp.)
  2. Zabezpieczyć znanym tylko sobie hasłem
  3. Nie gubić lub pożyczać laptopa, w którym się to zapisało!
  4. Należy pamiętać, że po zwykłym usuwaniu plików (klawisz "del" lub komenda "usuń") pliki te można bez większego problemu odzyskać. Jeśli sprzedaje się komputer (lub dysk), na którym były zapisy sesji i usunięto je tylko przy pomocy klawisza del, to należy użyć dodatkowego (np.darmowego, do znalezienia w sieci) oprogramowania do całkowitego usuwania starych plików.

Zapis wydrukowany na papierze również należy przechowywać w bezpiecznym miejscu, aby nie miały do niego dostępu osoby niepowołane. Jeśli zapis nie jest już potrzebny, najbezpieczniej spalić go lub zniszczyć w niszczarce.

 

Jakie „ślady” wizyty na epsychoterapia.pl zostają w komputerze?
Zapis rozmowy znika wraz z zamknięciem okna komunikatora (czata). Po zamknięciu okna czatowego nikt nie odtworzy rozmowy na tym komputerze.
Jeśli klient wpisuje „epsychoterapia.pl” w wyszukiwarkę lub przegądarkę, nazwa ta zostanie zapisana w tzw. cookies. Histora odwiedzin stron serwisu epsychoterapia również zostaje zapisana w postaci plików "cookies" w pamięci podręcznej przeglądarki. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem zapewniającym dyskrecję jest włączenie w przeglądarce opcji usuwania wszystkich cookies i innych tzw. prywatnych informacji (np. wpisywanych haseł) po zakończeniu pracy programu.
 

Czy można odwołać opłaconą sesję?

Każdą umówioną konsultację można przełożyć na inny, bardziej dogodny termin najpóźniej 24 godziny przed planowanym terminem jej rozpoczęcia. Warto mieć na uwadze, że im wcześniej zgłosisz potrzebę lub chęć zmiany terminu, tym bliższy termin możemy Ci zaproponować w zamian.

Każdy może przełożyć zarezerwowaną sesję 4 razy. Oznacza, to że piąty z kolei ustalony termin jest terminem ostatecznym i nie można go już zmienić. Jeżeli i tego terminu nie wykorzystasz, nie zwracamy niestety opłaty rezerwacyjnej.
 

Co się stanie, jeżeli moja sesja nie odbędzie się z winy serwisu ePsychoterapia.pl?

W naszej pracy polegamy na nowoczesnych technologiach informatycznych. Dokładamy wszelkich starań, aby nasz sprzęt i oprogramowanie zawsze działały sprawnie. Dopuszczamy jednak możliwość, że z przyczyn od nas osobiście niezależnych, pewien element naszego systemu informatycznego może ulec nieprzewidzianej awarii.

Terminarze naszych konsultacji układamy w sposób przemyśłany i staranny, aby zminimalizować ryzyko konieczności przekładania terminów konsultacji. Jednak jesteśmy tylko ludźmi. Mamy rodziny, prowadzimy normalne życie, w którym czasem zdarzają się nieprzewidziane sytuacje. Jeżeli w ich wyniku wyniknie konieczność przełożenia terminu konsultacji, powiadomimy Cię o tym jak najszybciej, ale nie później niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem.

O zaistnieniu takiej nieszczęśliwej sytuacji będziemy niezwłocznie informować naszych klientów. Jeżeli z tego powodu nie bedzie możliwe przeprowadzenie opłaconej przez klienta konsultacji, gwarantujemy ustalenie innego dogodnego dla Ciebie terminu konsulacji. W sytuacji, gdy ustalenie takiego terminu nie będzie możliwe, zwrócimy Ci opłatę rezerwacyjną.

Prosimy o podanie w swoich danych sposobu do kontaktu w sytuacjach awaryjnych. Możliwe są następujące opcje::

  • telefoniczny
  • smsowy
  • przez email w ramach naszego wewnętrznego systemu wiadomości

Wybranie ostatniej opcji wymaga regularnego sprawdzania swojej skrzynki email (może znajdować się w niej powiadomienie o nowej wiadomości do Ciebie oczekującej w Twojej skrzynce w naszym systemie).

Co się stanie jeżeli moja sesja nie odbędzie się lub zostanie przerwana z przyczyn niezależnych od serwisu ePsychoterapia.pl?

Aby być pewnym, że konsultacja odbedzie się bezproblemowo, należy przede wszystkim zapewnić sobie podstawowe warunki techniczne (sprawny komputer, stabilne oprogramowanie i łącze internetowe). Korzystając z laptopa niepodłączonego do zasilania, należy wcześniej naładować baterię. Jeżeli sesja zostanie przerwana z powodu niedopełenienia któregoś z powyższych warunków, nie możemy za to odpowiadać.

 

Nie możemy również odpowiadać za przerwy w łączności lub dostawie energii elektrycznej wynikające z działania tzw. siły wyższej (klęska żywiołowa, zamieszki itp.) W takiej sytuacji, jeżeli wpływ takich wyjątkowych okoliczności będzie bezsporny, postaramy się, aby znaleźć inny dogodny termin na przeprowadzenie sesji lub jej dokończenie.

Co to jest superwizja?

Superwizja to pomoc dla psychoterapeuty pracującego z klientem, świadczona przez innego doświadczonego specjalistę. Dzięki omawianiu swojej pracy z klientem w czasie superwizji, psychoterapeuta zwiększa szansę powodzenia terapii. Superwizja daje nie tylko dodatkową szansę spojrzenia na specyficzne problemy klienta i wytyczenia kierunku dalszej pracy terapeutycznej. Jest też skupiona na osobie samego psychoterapeuty i jego własnych możliwych trudnościach przeżywanych w pracy z danym klientem. Jest zatem sposobem na uniknięcie zastoju w terapii, emocjonalnego uwikłania się terapeuty w związku z jego osobistymi doświadczeniami życiowymi. Pozwala też psychoterapeucie zobaczyć to, czego ani on, ani klient nie dostrzegają a co może być ważne – po to właśnie trzecia, mądra, ekspercka para oczu i uszu. Superwizja przybiera najczęściej jedną z dwóch form:

  • spotkania psychoterapeuty z superwizorem posiadającym odpowiedni staż pracy w psychoterapii i uprawnienia do działalności superwizorskiej potwierdzone stosownym certyfikatem
  • superwizja koleżeńska zespołowa – spotkania psychoterapeutów w obrębie zespołu współpracowników danej poradni

 

Specjaliści pracujący w ePsychoterapia.pl spotykają się z dyplomowanymi superwizorami w ramach nurtów psychoterapeutycznych, w których praktykują. Ponadto poradnia ePsychoterapia.pl regularnie organizuje wewnętrzne zespołowe superwizje koleżeńskie.


Superwizorom nie ujawnia się danych osobowych klientów, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Superwizorów ponadto obowiązuje tajemnica zawodowa, tak samo jak innych psychologów i psychoterapeutów.
 

Co zrobić, jeżeli nie znalazłem/am odpowiedzi na swoje pytanie?

Jeżeli zapoznałeś/aś się przedstawionymi na naszej stronie informacjami na temat funkcjonowania serwisu ePsychopterapia.pl i ciągle nie znasz odpowiedzi na swoje pytanie, możesz wysłać je na adres: biuro@epsychoterapia.pl. Gwarantujemy, że odpowiemy na Twojego emaila.